SELAMAT DATANG

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI BLOG INI.KALAU ADA YANG TERLEBIH ATAU TERKURANG MAAF DI PINTA.

27 February 2010

Sangkar anak bh.

Balik dari mikat terus sambung buat sangkar anak bh,aktiviti mikat hari pun tak berapa menarik sebab pikat guk 2 baru jatuh bulu suara pun slow je.Bawak bb TM terhibur jugak skit sebab dah pandai manggil bh tapi nyaris kena cekup biawak walaupun pacak kat laman atas bukit jauh dari sumber air.........jauh pulak biawak ni merayau.



















Sangkar buat sendiri je,asalnya nak buat sangkar burung lain dapat anak bh ni elok sangatlah tu.

26 February 2010

Anak bh hari ke 10

Ini dia anak bh pada hari ke 10,yg sekor tu dah terbang sikit2.Esok akan masuk sangkar baru.

23 February 2010

Anak bh hari ke 6

Inilah gambar anak bh pada hari ke 6,dah pandai belajar catuk kambu kat sarang.

21 February 2010

Memikat bh dapat bh.

A'kum.
Lokasi....Mana lagi,Jimah Estate leee.....
Ahli........2 org.
Naik......Honda wave.
Pikat.....Guk 2,Kemayan.
7.30am start moto terus pergi ke jimah estate.Sampai simpang nak masuk jimah baru teringat racik dan alat memikat ada kat cetok lagi satu.........aduhai,nak pusing malas mintak2 member ada bawak racik lebih.Klu tidak macam ajar bb jo lah.Jumpa member dia cakap ada racik extra......puhhh selamat.Terus masuk estate jimah.

Laman 1....sawit rendah.Tiba di laman dah dengar suara bh idaman.Pacak pikat pasang racik pinjam terus nyorok.5 min je bh dah lambung,pergi ke sawit sebelah pikat.Pikat tak bunyi lagi.............pikat pun sedang gugur bulu.Lama pikat duk kisai bulu baru bunyi,bh melambung lagi tapi pergi ke sawit tinggi.....pehh ada anggok anggar ngan gagap lagi.Pikat pun tak brape nak main dtg pulak guk 2 lansung bh lawan 2 ekor je lah.Lepas setengah jam tak de perkembangan,angkat pikat main pelepah pulak.Tak bunyi jugak,angin pulak dah kuat.Sms kat member...jom poi tompek lain.




Laman 2....sawit rendah belakang kilang sawit.Sampai lokasi dengar ada bh terus pacak racik tanah atas pelepah,pakai 15 mata je.15 min jugak menunggu pikat memanggil,tiba2 dtg melayang terus hinggap kat pelepah betul2 atas racik kemudian anggok,pikat pun lawan.Bh nak jalan ke pikat kaki dah sangkut,bh mengelupor terus tergantung.BH ke 2 dlm karier memikat bh.


bh ke2,pelepah pertama....................

20 February 2010

Perkembangan anak bh.







Anak bh pada hari pertama dapat 17/2/10.

Anak bh hari ke 4 bela 20/2/10.

17 February 2010

Video bagi makan anak BH.

video

Mikat BH.....tapi yg dapat anak BH.


17/02/2010....Rabu.
Ahli 2 org.Honda wave.
Lokasi...Jimah Estate.
Masuk laman dlm pukul 8.30am dengan Senin,sampai laman bh idaman otai Lim terus berpecah.Senin naik ke atas antara sawit tinggi dgn sawit rendah,den pulak kebawah kat sawit rendah.Cari laman yg sesuai pacak pikat guk 2,selesai pasang racik masuk jeruman selang 2 pokok.5 min je pikat dah nguku jam tu jugak bh guk 1 suara sedang landing kat tanah.Terus angguk ke pikat,pikat pun balun.Sampai kat pikat,pikat lepuk 2-3 kali bh undur berjalan kiri kanan........hai apasal tak kena racik ni....celir racik ke atau den silap pasang,aduh jantung dah berdegup kencang ni.Tak lama tu bh prappp naik atas pelepah sawit atas pikat,angguk atas pelepah tapi pikat pulak buat bodoh je.......hareeeeee boto.Jam tu jugak teringat kat pikat SG,klu SG lah tentu dia lawan punyo.Lama dlm 10 min bh nguku atas pelepah pikat sepatah pun tak bunyi.Tiba2 bh turun blk betul2 lalu belakang racik,bh angguk pikat pun baru nak angguk..........lopeh tu sonyap,masing2 main mata pulak.......pehhh apalah kena pikat ni lepuklah atau buka kuntau ke.Den pun jenguk sikit,mana tau dah kena racik.Prapppp bh naik kat pokok sebelah.......ah bukan rezki den bh ni....keluar jeruman terus ambil pikat.Konon nak pacak laman bawah sikit tengok ada pekerja ladang sedang kutip sawitlah pulak.Pekerja tu pun dah naik kenal den,dia tanya abg nak anak tekukur tak.........hehehe! pucuk dicita ulam yg datang.....terus bro tu start motor agungnya bawa ke tempat sarang burung.....wow sepasang tu..........nasib baik ada bawak beg plastik.....bro tu siap tolong ambil lagi,den cuma tadah plastik je......tanya bro tu,hisap rokok tak dia jawap tak klu tidak Sempurna A dapat sekotak den bagi...............ucapkan terima kasih pada bro Indonesia tu terus naik atas cari Senin......sampai kat dia,soalan pertama dia tanya....dapat tak????.....sepantas kilat den jawap........dapatttttttt,2 ekor lagi......tunjuk kat dia anak burung tu,dia pun senyum.......dia tanya,dah ada semangat balik ke........oklah pergi sekor,dapat 2 ekor........hehehe!Tapi dlm hati masih terasa lagi...........SG.





















15 February 2010

Apakan daya..........jodoh tak lama.

Pikat SG dlm kenangan.
apakan daya......den ni manusia biasa tak mampu melawan takdir.Jodoh den dgn pikat SG yg bunuh bh pertama den tak lamo.Petang tadi lebih kurang dlm pkul 7pm balik dari mikat kat kg,singgah kat rumah rakyat chembung......umah kakak.SG hari ni belum turun tanah asyik layan main pelepah........ .Umah korner lot,kesian tgk SG duk dlm cetok maka pacaklah kat laman.Den duduk setengah depa dari pikat,org umah anak den 2 org,anak buah den 2 org,cucu den sorang ada dekat situ.90% konfiden pikat selamat memang ada,keliling pagar.Tak lama pacak tu pikat bunyi....... siap ada bh dtg atas wayar letrik atas kepala lagi..... .....dlm pada tu tiba2 kucing dtg dari belakang den terus sambar pikat,den hanya sempat halau masa kucing tu lari den tgk kepala pikat dah putus,badan pikat mengeletek atas tanah......... den capai batu bata yg terbelah 2 lalu den baling kucing tu tapi kena sipi je lepas tu hilang.Den tgk badan pikat SG tu dah tak bergerak lagi,dengan hati yg..........aduh susah nak cakap beb........den terus semadikan pikat tu............ ....dlm masa tu jugak den tau org umah den pun sayang kat SG tu.......serta merta dia capai kayu nak dicarinya kucing tu sampai dapat.......klu dia yg hanya dengar suara SG dan bagaimana SG kat laman,inikan pula den yg setiap minggu bawa pergi mikat........................... ......semoga den dapat cari pengganti pikat SG tu,walaupun den tau takkan sama rajinnya memanggil dilaman,kuat laga senang kata pikat idaman pemikatlah.................akhir kata untuk SG......... kerana sempat juga bunuh bh pertama den.................akan den kenang sampai bila2.

13 February 2010

Baru dapat lesen L.







Lokasi:Jimah Estate.



Pikat:Guk 2,Kemayan dgn SG.



Sesi:Ajar pikat main pelepah.






Pagi tiba lokasi dlm pkul 8am,terus cari laman pacak pikat SG guna racik specel.SG biasalah dlm cetok pun hayun semacam je,tak sabar2 lagi nak keluar.Selesai pacak SG,bawak pikat guk 2 ke sawit rendah selang 4 pokok.Pasang racik pelepah naikkan pikat atas pelepah,macam model pulak pikat ni nak keluar cetok slow and steady......bagus.Baru 2 kali naik pelepah dah steady,dlm 10 min pikat bunyi atas pelepah.............pehhhhhh senangnya dalam hati....hehehe!Bh 4-5 ekor duk bunyi,suara kasar ada halus ada,guk 2 ada,guk 1 ada........mcm2 ada.Nak buat mcm mana bh tak nak berkenalan dgn pikat,syok sendiri je lah nampak gaya nya.Tak menangkap pun tak da hal,pikat buat kerja oklah tu.



11 February 2010

Peralatan memikat.


Koleksi racik.
Dari kiri.....
1...Beli kat kedai di Seremban.
2...Beli kat member,yg bunuh bh pertama den.
3...Ni racik specel made.....
4...Racik pelepah.


Koleksi cetok.
Peralatan dan senjata dah cukup tinggal nak diaplikasikan di laman pada cuti CNY ni.
HAPPY CHINESE NEW YEAR may this year bring more prosperity and happiness.

06 February 2010

BH tgkapan pertama.

Gantung kat sgkar layang.
BH tgkapan pertama.

Kaki kanan.


BH dah kono.



Laman.




semalam dah set ngan member tompek kojo nak poi mikat pagi ni,6.30am dio tepon tak jadi lah pulak.Teringat pulak kepada otai Lim,tepon otai Lim pkul 7.15am dio tgh minum kat kodai...cantekkkkkk..7.45am jumpo otai kat simpang jimah...... terus masuk jimah estate,set ngan otai Lim ajak poi dlu tompek tanam tembikai.Sampai lokasi helang lah pulak........haiya ni helang byk kacaulah......otai Lim merungut.Tapi tak po dio suruh tunggu jap.Boto kato otai,tak lamo lopeh tu helang pun poi.......parking moto bawah sawit,den naik atas skit otai Lim kebawah.Cari laman tobing skit,ado akar sawit lamo yg dah koring supaya BH tak perasan racik.............pasang racik bentuk zigzag,tgh pasang racik pikat dah bunyi dlm cetok......sobar jang,nanti dlu....den cakap sorang2.... dah siap terus poi ke bawah sawit selang 2 baris pokok,pakai selimut halimunan.Bru nak balut rokok bro kohjai sms......hang mikat kat mane.........jimah estate le mano laie....... pikat dah buek kojo panggil BH......dlm 15 min gak bru BH dtg,terus landing kat pelepah sawit sebolah pikat.........pikat pun angguk,bh lawan.....bh duk atas pelopah dlm 10 min jgak...bh tak buleh tahan,turun dopan pikat.....apolagi pikat pun balun angguk siap gagap laie,bh masuk sebolah pikat.........alamak kono sosah jugak pikat ni kang........pikat lopok bh lopok sambil tawaf racik 2-3 kali...hareeeee tak sangkut pulak........ jantung dah berdegup koncang ni........tibo2 dua2 sonyap......tgk keliling tak do lak helang..........otai punyo pikat pun sodang rancak kat bawah tu.......prufffff tibo2 pikat ngambur,den ingatkan bh dah kono........ tgk bh terbang.....aduhhhh melopeh laie........ jgn pikat tak bunyi dah........tongah jantung mulo nak reda berdegup dongar suara kasar kat depan......puas perhati atas pokok tak nampak,bunyi menguku jo dongar.Makin lamo makin dokek,la bh menguku sambil berjalan kat tanah........ bh dtg belakang pikat lak tu.......kono sosah laie pikat den ni,tapi teringat kato 2ez...pikat ni kuek lago.....bh terus naik atas pvc paip dan angguk,pikat pun apolagi kuarlah angguk ngan gagap sekali...........puhhhhh pueh hati den ngan pikat ni.......bh masuk blakang pikat sepak bh sepak......bh poi dopan terus tarik kaki.........tuhan sajo yg tau mcmmano den punyo dobar maso tu......Alhamdulillah.....kuar jeruman raso nak jorit jo,kang apo pulak kato otai Lim....gilo po...... ndak tak ndak control hensem jo lah.......... .............sompek amik gambar bh melepek atas tanah........satu mato racik masuk kaki.................ni bh tu...........tgk jam bru 10.30am,tapi laman dah paneh.Angkat pikat terus lotak atas pelopah tompek den duduk tadi.Racik pelopah dah siap pasang cumo lotak pikat jo.......dah lotak pikat atas pelopah duduk pulak kat tompek pasang racik tadi,ingat nak boto an racik.Bersimpul lah pulak,kuar h/p sms sahabat ttf....Tolong2!.........bukak racik besimpul lah pulak.......... sedang balas sms,pruffff melambung sekor boto2 sebolah sawit tompek den duduk.......pikat atas pelopah buek kojo,bh balas....dlm hati ado harapan laie ni.......dlm 15 min jugak tunggu,tapi bh tak turun jugak......lopeh tu terbang.......hari pun dah paneh torik,tgk otai Lim pun dah kuar angkat pikat nak blk........cakap ngan otai Lim,poi ngan lu ado ong oooo .....ni kali akhir otai poi mikat,lopeh ni tunggu habih rayo cino bru start blk start moto terus balik.....sampai umah terus gantung bh tgkapan petamo.....................