SELAMAT DATANG

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI BLOG INI.KALAU ADA YANG TERLEBIH ATAU TERKURANG MAAF DI PINTA.

19 December 2009

Pertemuan dgn HB TTF

HB datang umah sobab nak poi mikat kat jimah estate,tapi cuaca tak mengizinkan untuk memikat.Jadi buleh dikatakan jalan2 survey port,klu nanti nak repeat sonang.Ni gambar HB
ngan den.

14 December 2009

Memikat di Jimah Estate






Tempat:Jimah Estate
Pikat:BB SG
Group:3 org

Janji ngan member kul 7 am tunggu dekat simpang Jimah cadang nak bawak si kontot ngan
BB seladang gantung yg Azli ttf bagi,cetok pulak tak buleh masuk bakul motor terpaksa bawa SG je untuk mengajar.Minum jap kat kedai pkul 8.30am baru masuk laman,sampai terus pasang SG
kiri kanan BH bunyi sebelah member pasang pesum dari kelantan.Biasalah pesum buat kerja tapi SG dah lama tak turun main pasir je lah.9.30am pesum tiba2 senyap tengok atas 5-6 ekor sikap berlegar atas kepala.Pindah laman atas sikit,tunggu jap sikap pun dah tak de pasang laman kedua duk sebelah pesum melaka pulak,SG tak bunyi jugak.10.00am member pesum melaka keluar ngan BH dalam jut.Relax jap,tengah duk sembang 2-3 ekor BH melambung apalagi masuk jeruman balik.Tengok jam dah pukul 11.45 angkat SG balik.Ni dia BH tu dia bagi kat den dan masuk ladung dulu dan member seperjuangan.Hehehehe!





06 October 2009

Pikat Jebak

Baru 2 hari masuk jebak,beli kat member.
Kat org lain dia tak nak jual,kesian pada member yang tiada pikat.

video

Amacam bunyi ok tak?

Jebat

Mangsa pertama Jebat.Ni pikat member bunuh yang pertama.

video

Lawan angguk

video

Pikat dalam jebak tu baru masuk 2 hari,racik dah bunuh 2 ekor.

Yang kat sangkar layang tu belum ajar lagi.Baru 2 bulan bela.

05 September 2009


Selamat berpuasa dan Selamat Hari Raya.
Saya mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua yang mengenali diri saya terutama pada semua TTF member.
Terimaaa Kasihhhhhhhhhhhhh.

23 August 2009



Ha tu de!Den punyo roban burung.Dlm ada merbuk,puyuh dan tekukur.Minggu lopeh den boli tekukur betina sekor,klu jadi boleh jadi tokey tekukur.


Ini pula antara bahan yang den gunakan untuk bikin itu racik.Yang no.1 brass rod diameter 1.5mm no.2 tu besi flexible ducting hantar buat blacken supaya tahan karat 1 btg blacken RM1.50 yang no.3 tu stainless steel dan no.8 tu buat daripada wayar tembaga keras kat kodai pancing Seremban ada jual segulung RM5.



Ini racik separuh siap tinggal nak buat sambung tali dan nombor 8. Pakai tangsi untuk lilit batang racik,org kata pakai tangsi lebih tahan lama tetapi sendiri mau ingat susah nak buat sebab sekali tangsi terlucut alamat tanggal semua,sabar jolah.


Bagi member TTF inilah hasil kerja saya yang tak seberapa,racik
30 mata.Sarung racik beli kat Seremban RM15 satu.

25 July 2009

Tekukur






Tekukur ini dapat dari kawan.Rumah dia dah penuh dengan


tekukur tak larat nak jaga bagi member yang minat bela burung.


Kat rumah ada 3 ekor tekukur biasa,sepasang tekukur jawa,5 ekor merbuk(2 pasang merbuk siam sekor merbuk biasa) dan 2 ekor puyuh.Puyuh tu dulu ada 10 ekor tapi pindah rumah baru,reban lambat buat habis mati.Kalau tidak lauk telur puyuh je.




Sangkar layang kat tepi rumah sebelah pokok getah,sekarang dah pasang jaring takut tinggal kaki je!dibaham kat sikap.Yang tepi kanan tu sangkar layang merbuk(buat sendiri tu). Benda ni boleh buat sendiri,racik pun boleh buat tapi buat masa ni untuk pakai sendiri sebab tak de masa nak melayannya.







Inilah tekukur jawa murah je tak sampai RM100(sepasang).Sedang cari yang tekukur biasa yang betina nak kacuk degan tekukur jawa.Minggu depan nak pergi pasang jaring ada rezeki dapatlah.